Ο Νάσος Νικολάου, Λογιστής – Φοροτεχνικός Α Τάξης, Χρηματοοικονομικός Ελεγκτικός Σύμβουλος Επιχειρήσεων και Αντιπρόεδρος της Νικολάου Α.Ε, μιλάει σήμερα στο epixeiro.gr για το ελληνικό επιχειρηματικό περιβάλλον και το πώς διαμορφώνεται στην εποχή της πανδημίας.
Καταρχάς, μιλήστε μας για την Νικολάου Α.Ε. και τις υπηρεσίες που παρέχει. Ποιο θα λέγατε πως είναι το ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα, αυτό που σας κάνει να ξεχωρίζετε στην αγορά;
Πρώτα από όλα, σας ευχαριστώ για το βήμα που μου δίνετε. Εύχομαι στους αναγνώστες σας, στους επιχειρηματίες, αλλά και σε όλο τον κόσμο μία γρήγορη επάνοδο και προσαρμογή στη νέα πραγματικότητα.
Όσον αφορά στην ερώτησή σας, η Νικολάου Α.E. είναι μία εταιρία παροχής λογιστικών, φοροτεχνικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών σε όλη την Ελλάδα, με περισσότερα από 25 χρόνια εμπειρίας, 16 εξειδικευμένους συμβούλους, ένα πελατολόγιο με περισσότερες από 300 επιχειρήσεις και ποσοστό ικανοποιημένων πελατών, βάσει αξιολόγησης, της τάξης 99,8%.
Εάν τα παραπάνω ποσοστά «Βόρειας Κορέας» σας φαίνονται =απίστευτα, υπάρχει λόγος και εξήγηση, η οποία και είναι ακριβώς το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα. Για να το συνοψίσω σε μία φράση, στη Νικολάου Α.E. πηγαίνουμε «πέρα από το λογιστήριο». Τι εννοούμε με αυτό; Καλοί λογιστές, στη χώρα μας, υπάρχουν θα λέγαμε άφθονοι. Όμως το θέμα στις μέρες μας είναι μία ολιστική κάλυψη των αναγκών του πελάτη.
Στη Νικολάου Α.E., παρέχουμε ένα τριπλό και πολύ ελκυστικό πακέτο: μέσα από το τρίπτυχο ενημέρωσης, συμβουλευτικής και τεχνολογίας, βοηθάμε τον πελάτη μας να βλέπει τη «μεγάλη εικόνα» και να παίρνει ορθές επιχειρηματικές αποφάσεις. Και όταν λέμε «ορθές», περιλαμβάνουμε και τον χρόνο που πρέπει να παρθεί μία απόφαση, καθώς στο επιχειρείν, οποιαδήποτε καθυστέρηση, συνήθως κοστίζει αρκετά. Ειλικρινά, διαφέρουμε από τον ανταγωνισμό μας.
Δώστε μας μερικά χαρακτηριστικά ενός «καλού» λογιστή/φοροτεχνικού. Τι θα πρέπει να προσέχουν οι επιχειρήσεις όταν επιλέγουν τον ειδικό με τον οποίο θα συνεργαστούν;
Είπα παραπάνω ότι στην Ελλάδα υπάρχουν πολλοί καλοί λογιστές. Δεν είναι τυχαίο. Η ελληνική πραγματικότητα, με το φορολογικό χάος και τους εκατοντάδες αντικρουόμενους νόμους, πολλές φορές μοιάζει με έναν υπερμεγέθη κύβο του Ρούμπικ, όχι όμως με 9 αυτοκόλλητα, αλλά με δέκα φορές περισσότερα σε κάθε έδρα! Είναι λοιπόν προφανές ότι εδώ χρειάζεται ένας «δυνατός λύτης». Θα έλεγα μάλιστα ότι στη χώρα μας, επιχειρείν σημαίνει σχεδόν πάνω από όλα, υπολογίζειν.
Το ελληνικό επιχειρείν θα αντέξει, σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από το επιχειρείν σε άλλες χώρες
Εν κατακλείδι, τα 5 σημαντικότερα προσόντα που πρέπει να έχει ο καλός λογιστής και τα οποία εξάπαντος πρέπει να εξετάζουν οι εταιρείες στην επιλογή τους είναι τα εξής:
- Εμπειρία στον χώρο,
- Εμπειρία σε ελέγχους,
- Προσόντα και εκπαίδευση,
- Άνεση με την τεχνολογία,
- Συμβουλευτική ικανότητα,
Πώς διαμορφώνεται σήμερα το ελληνικό επιχειρηματικό περιβάλλον, στην εποχή της κρίσης του κορονοϊού; Θα αντέξει το επιχειρείν της χώρας αυτήν την κρίση, μετά και την περασμένη δεκαετία;
Όσο και αν σας φαίνεται παράδοξο, θεωρώ ότι το ελληνικό επιχειρείν θα αντέξει, σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από το επιχειρείν σε άλλες χώρες. Όπως η Ελλάδα απέσπασε τα διεθνή εύσημα και αποτέλεσε παράδειγμα αντιμετώπισης της πανδημίας, κάτι που κανείς δεν πίστευε, έτσι θεωρώ ότι μπορούν και οι ελληνικές επιχειρήσεις να κάνουν την έκπληξη.
Εξηγούμαι λίγο περισσότερο: Η υπερδεκαετής κρίση, μαζί με τα χίλια μύρια που επέφερε στο ελληνικό επιχειρείν, έδωσε και ένα μεγάλο μάθημα τόσο στους επιχειρηματίες της παλαιάς γενιάς που επιβίωσαν, όσο και στους νέους επιχειρηματίες που μπήκαν στον στίβο αυτή την περίοδο. Φειδωλά βήματα, προσεκτικός σχεδιασμός, μικρά ανοίγματα, καθώς, έτσι κι αλλιώς, δεν υπήρχαν πηγές δανεισμού.
Αυτά που θα ζήσουν οι άλλες χώρες φέτος (προσοχή, δεν το λέμε με χαιρεκακία) η Ελλάδα τα έχει ζήσει πρώτη και τα έχει αντιμετωπίσει.
Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν αυτές τις μέρες οι επιχειρήσεις; Τι ζητούν από εσάς και ποιες οι συμβουλές που τους δίνετε;
Τα σημαντικότερα προβλήματα των ημερών, όπως τα αντιμετωπίζουν τόσο οι πελάτες της Νικολάου Α.E., αλλά και ολόκληρη η αγορά, είναι τα εξής:
- Έλλειψη ρευστότητας από ψυχολογικά αίτια, όχι δημοσιονομικά.
- Αδυναμία κάλυψης πιστοληπτικών υποχρεώσεων και κατά συνέπεια αναπλήρωσης εμπορευμάτων.
- Ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις.
- Εκτεταμένες «παράπλευρες απώλειες» επιχειρήσεων που συνδέονται με τον τουρισμό. Δεν είναι μόνο το ξενοδοχείο που έχει πρόβλημα, αλλά και το καθαριστήριο που πλένει τα σεντόνια του ξενοδοχείου.
- Καταστροφολογία και θεωρίες συνωμοσίας τρομοκρατούν το αγοραστικό κοινό. Εάν έχεις πειστεί ότι ήρθε το τέλος του κόσμου, αποκτάς και την ανάλογη ψυχολογία.
Η βασική συμβουλή που δίνουμε στους επιχειρηματίες είναι πρωτίστως να προσέξουν να μην βρεθούν εκτεθειμένοι, είτε από άγνοια είτε από αμέλεια, όσον αφορά στις νέες ρυθμίσεις που υπάρχουν στην αγορά. Ενημερωθείτε τώρα για όλα τα θέματα που μπορεί να προκύψουν!
Βάσει της εμπειρίας σας, ποιοι κλάδοι παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες αναπτυξιακές ευκαιρίες, βάσει και του πώς διαμορφώνεται σήμερα η οικονομία από την τρέχουσα κρίση;
Αυτά που θα ζήσουν οι άλλες χώρες φέτος, η Ελλάδα τα έχει ζήσει πρώτη και τα έχει αντιμετωπίσει
Είναι απλή κοινή λογική και ηλίου φαεινότερον ότι ο φαρμακευτικός κλάδος θα απογειωθεί ενώ οι αεροπορικές εταιρείες θα βυθιστούν. Από εκεί και πέρα, μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης θα δούμε σε οποιοδήποτε προϊόν και υπηρεσία έχει σχέση με εξ αποστάσεως εργασία. Θεωρούμε ότι αυτό είναι πλέον το Next Big Thing.
Μεγάλο ενδιαφέρον υπάρχει για τις startup. Ποιο είναι το καθεστώς γύρω από αυτές; Ποιες οι προϋποθέσεις για να ξεκινήσει κάποιος μια τέτοια και τι θα πρέπει να προσέξει;
Οι startup δημιουργήθηκαν θα έλεγε κανείς για να αποκαλύψουν όλα τα καλά και όλες τις παθογένειες της φυλής μας. Στις startup είναι που θα ανθίσουν τα πιο πολυμήχανα επιχειρηματικά πνεύματα, οι Ωνάσηδες του σήμερα. Από την άλλη πλευρά, στη χώρα μας, όπως έχουμε πολλούς περισσότερους προέδρους από αυτούς που λογικά θα έπρεπε να έχουμε, έτσι έχουμε και δυσανάλογα μεγάλο αριθμό startups.
Όποιος έχει μία ιδέα και ένα μικρό κεφάλαιο και σκέφτεται να επενδύσει σε μία startup, θα πρέπει πρώτα από όλα να ερευνήσει, ακόμη και με ένα απλό Google search, αν τον έχει προλάβει κάποιος άλλος. Θα έλεγα ότι στη συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρηματικών ιδεών η απάντηση είναι «ναι» και η τρομερή και φοβερή ιδέα που σκεφτήκαμε, υφίσταται εδώ και 2 ή 3 χρόνια.
Όμως, ακόμη και στις περιπτώσεις εκείνες που πραγματικά «υπάρχει ψαχνό» στην ιδέα, πρέπει να υπάρχει Business Plan και τεράστια προσοχή στην κατανομή των φειδωλών αρχικών πόρων. Οι συγγενείς δεν θα είναι πάντα εκεί για να χρηματοδοτούν τα όνειρά σας και οι angel investors είναι στη χώρα μας πιο σπάνιοι και από τους αγγέλους του ουρανού.
Εξηγήστε μας τις διάφορες νομικές μορφές επιχειρήσεων. Ποια θα πρέπει να επιλέξει κάποιος και με ποια κριτήρια;
Οι βασικές δύο μεγάλες κατηγορίες επιχειρήσεων είναι οι προσωπικές επιχειρήσεις και οι κεφαλαιουχικές επιχειρήσεις. Προσωπικές είναι οι Ομόρρυθμες (ΟΕ), Ετερόρρυθμες (ΕΕ) και οι Ατομικές Επιχειρήσεις και κεφαλαιουχικές είναι οι Ανώνυμες Εταιρείες (ΑΕ), Εταιρείες Περιορισμένης Ευθύνης (ΕΠΕ) και οι Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες (ΙΚΕ).
Η κυριότερη διαφορά μεταξύ αυτών των δυο κατηγοριών είναι ο τρόπος τήρησης των λογιστικών τους βιβλίων. Οι μεν προσωπικές έχουν απλογραφικό σύστημα εσόδων – εξόδων και οι δε κεφαλαιουχικές διπλογραφικό με αναλυτική παρακολούθηση ταμείων, τραπεζών, επιταγών κλπ.
Το κυριότερο πρόβλημα στην Ελλάδα είναι η λανθασμένη φορολογική παιδεία. Η ίδρυση κεφαλαιουχικών εταιρειών όπως κατά κόρον συνηθίζεται (ας κάνουμε μία ΑΕ για να δείξουμε κύρος ή ας κάνουμε ΙΚΕ για να μην μας κυνηγάνε και να μην πληρώνουμε εισφορές) είναι άκρως απαράδεκτη.
Με την πείρα ενός τετάρτου και περισσότερου του αιώνα, η Νικολάου Α.E. θα ήθελε να τονίσει στους φιλόδοξους επιχειρηματίες το εξής: Είναι μαθηματικά βέβαιο ότι ο επιχειρηματίας που θα επιλέξει να δραστηριοποιηθεί με μια εταιρική μορφή την οποία δεν γνωρίζει ούτε εκείνος και πολλές φορές ούτε οι συνεργάτες του, θα βρεθεί προ τεραστίων και δυσάρεστων εκπλήξεων.
Ειδικά όσον αφορά στις ΙΚΕ, πρόκειται για μία νομική μορφή που έχει γίνει σχεδόν ανέκδοτο μεταξύ των λογιστών επιπέδου. Μη πιστεύετε τα, επιτρέψτε μου την έκφραση, παραμύθια του στιλ «γλυτώνω εδώ κι εκεί». Οι έλεγχοι, αργά ή γρήγορα, θα δραστηριοποιηθούν, πολλά πράγματα θα αλλάξουν και στο τέλος θα έρθει ο λογαριασμός. Και θα είναι ιδιαίτερα τσουχτερός!
Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι για τη δική σας επιχειρηματική δραστηριότητα, την Νικολάου Α.Ε;
Ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο και ο εχθρός του καλύτερου το άριστο. Στη Νικολάου Α.E. ο στόχος μας είναι όλα όσα προσφέρουμε στους πελάτες μας να είναι άριστα ώστε να μας επιτρέψουν να παραμείνουμε στον κατάλογο με τις κορυφαίες εταιρίες του χώρου.
Από εκεί και πέρα, όπως σας είπα και στην αρχή, ο στόχος μίας μοντέρνας λογιστικής, φοροτεχνικής και συμβουλευτικής εταιρείας όπως είναι η δική μας, είναι να κινηθούμε πέρα από το λογιστήριο, με λύσεις ειδικά διαμορφωμένες σε ανάγκες άμεσες ή μακροπρόθεσμες. Για παράδειγμα, ο entrepreneur του σήμερα μπορεί να σκέφτεται «ο κορωνοϊός θα με αναγκάσει να κάνω περικοπές». Τι περικοπές όμως και από πού; Η εταιρεία μας μπορεί να βοηθήσει.
Πηγή: https://www.epixeiro.gr/