Μιλήσαμε με τον Νάσο Νικολάου, CEO της ομώνυμης λογιστικής και συμβουλευτικής εταιρείας για
όλες τις εξελίξεις της ελληνικής αγοράς, τις προοπτικές της αλλά και πόσο σημαντική είναι η ολοκληρωμένη υποστήριξη μιας εταιρείας στα πρώτα της βήματα, ειδικά αν πρόκειται για μια Startup.
Του Σωτήρη Γιαννάτου
S.Mag: Πώς ξεκινήσατε τη διαδικασία για τη δημιουργία της εταιρείας «ΝΙΚΟΛΑΟΥ Α.Ε. – ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΗ»;
Ν. Νικολάου: Θα έλεγα ότι η ΝΙΚΟΛΑΟΥ Α.Ε. έχει ακολουθήσει πιστά την πορεία μιας επιτυχημένης Startup πολύ πριν ο όρος καθιερωθεί στην αγορά. Ξεκινήσαμε το 1992 ως ένα μικρό, οικογενειακό, λογιστικό γραφείο και σήμερα έχουμε εξελιχθεί σε μια λογιστική εταιρεία με προσωπικό 20 ατόμων και πελατολόγιο άνω των 500 εταιρειών και 1.000 φυσικών προσώπων. Μπορώ να πω με βεβαιότητα πως τοποθετούμαστε στην αγορά των λογιστικών – φοροτεχνικών γραφείων ως ο έμπιστος ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ (με κεφαλαία) των επιχειρήσεων που μας μπιστεύονται. Μιλώντας λίγο πιο προσωπικά, το όραμά μου είναι, πέραν της αγάπης μου γι’αυτό που κάνω, η θέλησή μου να βοηθήσω τις επιχειρήσεις να αναπτυχθούν σωστά και αποτελεσματικά.
S.Mag: Ποιες υπηρεσίες παρέχει σε υφιστάμενες επιχειρήσεις και ποιες σε νέες ή υπό ίδρυση εταιρείες;
Ν. Νικολάου: Λένε ότι καμία νιφάδα χιονιού δεν είναι ίδια με μια άλλη. Το ίδιο και οι επιχειρήσεις! Γι’ αυτό παρέχουμε ένα μεγάλο εύρος υπηρεσιών που πάντα προσαρμόζεται στις ανάγκες της εκάστοτε επιχείρησης. Να σημειώσω εδώ ότι συνδυάζουμε τις λογιστικές πρακτικές με φοροτεχνικές και επιχειρηματικές συμβουλές. Έτσι, ο πελάτης που μας εμπιστεύεται, απολαμβάνει ένα πλήρες πακέτο υπηρεσιών που τον οδηγεί στη λήψη ορθών επιχειρηματικών αποφάσεων. Εννοείται ότι προσφέρουμε στις επιχειρήσεις αυτά που de facto περιμένουν από τον λογιστή τους, όπως συνεχή έλεγχο των λογιστικών τους κινήσεων, ώστε να είναι πάντοτε εναρμονισμένες με την ισχύουσα νομοθεσία, μηνιαία οικονομική ενημέρωση της πορείας της επιχείρησης
κ.λπ. Όμως, μας χαρακτηρίζει η εξής ειδοποιός διαφορά: στοχεύουμε συστηματικά στη βελτιστοποίηση των χρηματο-οικονομικών δεικτών της επιχείρησης, μέσω του τρίπτυχου τεχνολογία – ενημέρωση – συμβουλευτική. Πραγματικά διαφέρουμε από τον ανταγωνισμό μας! Στις νεοσύστατες επιχειρήσεις δε, που προφανώς είναι και το ευρύ κοινό, εστιάζουμε στην ορθή μελέτη και αντίληψη του επιχειρηματικού σχεδίου καθώς και στην πλήρη αξιολόγηση της αγοράς και του ανταγωνισμού. Σκοπός μας είναι η άριστη αξιοποίηση των, πολλές φορές φειδωλών, επιχειρηματικών πόρων μιας Startup, με στόχο την ελαχιστοποίηση των κινδύνων και τη μεγιστοποίηση του επιχειρηματικού κέρδους.
S.Mag: Τι είδους υπηρεσίες μπορεί να προσφέρει η εταιρεία «ΝΙΚΟΛΑΟΥ Α.Ε.» σε νέους επιστήμονες και τεχνοκράτες που σχεδιάζουν σήμερα τη δική τους επιχείρηση;
Ν. Νικολάου: Ξεκινάμε από το business plan, δίνοντας έμφαση στην ουσία: δηλαδή στην κερδοφορία της επιχείρησης σε εύλογο χρονικό διάστημα. Δημιουργούμε πάντα τρία επίπεδα μελέτης: ένα φυσιολογικό σενάριο, ένα αισιόδοξο και ένα απαισιόδοξο. Έτσι είμαστε πάντα ένα βήμα μπροστά από το οτιδήποτε μπορεί να αντιμετωπίσει ο νέος επιχειρηματίας. Όταν η μελέτη και η στρατηγική συνδυάζονται, το αποτέλεσμα είναι πάντα η επιτυχία.
S.Mag: Ποιες υπηρεσίες σάς κάνουν να ξεχωρίζετε;
Ν. Νικολάου: Στη ΝΙΚΟΛΑΟΥ Α.Ε. έχουμε δημιουργήσει μία μεγάλη γκάμα εξειδικευμένων υπηρεσιών με στόχο την οικονομική και διαχειριστική υποστήριξη ανωτέρου επιπέδου σε κάθε σύγχρονη επιχείρηση. Μερικές από αυτές είναι:
MY AUDIT – ΑΥΤΟΕΛΕΓΧΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ
Ο αυτοέλεγχος πραγματοποιείται από τα εξειδικευμένα στελέχη μας, σύμφωνα με τα αυστηρότερα διεθνή πρότυπα με σκοπό να διαπιστωθεί ο βαθμός οργάνωσης και αποτελεσματικότητας του λογιστηρίου. Περιλαμβάνει αξιολόγηση προσωπικού, έλεγχο σχέσης αμοιβής – αντικειμένου εργασίας, κατανομή εργασιών, καθώς και εκτίμηση επάρκειας & αξιοποίησης συστήματος πληροφορικής. Επιπλέον, εξετάζονται ο βαθμός, ο χρόνος και η συχνότητα πληροφόρησης της διοίκησης, μέσω της εξαγωγής και της ανάλυσης των πληροφοριακών (Reports) και οικονομικών καταστάσεων (αποτελεσμάτων) και των οικονομικών δεικτών.
P&L – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΕΡΔΟΦΟΡΙΑΣ
Στη ΝΙΚΟΛΑΟΥ Α.Ε. έχουμε τη γνώση και την εμπειρία να εντοπίζουμε επακριβώς τις αιτίες για τις οποίες η επιχείρηση δεν αποδίδει στο μέγιστο και ως εκ τούτου δεν έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Οι εξειδικευμένοι σύμβουλοί μας συνεργάζονται με τον επιχειρηματία σε όλη τη διάρκεια της αξιολόγησης και στο τέλος του προτείνουν ρεαλιστικές λύσεις ανάκαμψης.
S.Mag: Κατά τη γνώμη σας ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις στην Ελλάδα σήμερα για μια συμβουλευτική, φοροτεχνική και λογιστική εταιρεία όπως η «ΝΙΚΟΛΑΟΥ Α.Ε.»;
Ν. Νικολάου: Είναι κοινό μυστικό ότι στη χώρα μας επικρατεί ένα χαοτικό και πολύ δύσκολα κατανοητό φορολογικό πλαίσιο. Η μεγαλύτερη πρόκληση για μια συμβουλευτική, φοροτεχνική και
λογιστική εταιρεία είναι να βρίσκεται «μπροστά από τις εξελίξεις» σε ένα οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον που αλλάζει σχεδόν καθημερινά – αν και τελευταία γίνονται κινήσεις για σχετική
σταθερότητα.
S.Mag: Τι είδους ικανότητες και προσόντα απαιτούνται για τη διοίκηση μιας συμβουλευτικής, φοροτεχνικής και λογιστικής εταιρείας;
Ν. Νικολάου: Θα σας μιλήσω για τη δική μας εταιρεία: έχουμε όραμα, αγάπη γι’ αυτό που κάνουμε και τη διάθεση να δίνουμε πάντα το 110% των δυνάμεών μας για την εξέλιξη του οράματος μας. Για εμάς η εταιρεία μας είναι «το παιδί μας» και οι συνεργάτες μας η ευρύτερη οικογένειά μας. Λειτουργούμε πάντα ανθρωποκεντρικά!
S.Mag: Πώς μπορεί ένας νέος άνθρωπος να προετοιμαστεί και να είναι έτοιμος να προχωρήσει στη δημιουργία της δικής του εταιρείας; Ποια εφόδια πιστεύετε ότι χρειάζονται;
Ν. Νικολάου: Πρέπει να έχει μια καλή καινοτόμο ιδέα, και φυσικά μοναδική. Η αγορά δεν σηκώνει άλλες ίδιες επιχειρήσεις. Ας ΜΗΝ ανοίξει ένα ακόμη ψητοπωλείο – οβελιστήριο ή κατάστημα ρούχων, εκτός αν έχει πραγματικά κάτι νέο να πει. Τέλος, εκτός από την ιδέα, χρειάζεται απαραιτήτως και κεφάλαιο. Δεν υπάρχει δωρεάν γεύμα!
S.Mag: Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα λάθη κατά την οργάνωση και στη συνέχεια τη διαχείριση/διοίκηση μιας νέας εταιρείας;
Ν. Νικολάου: Το μεγαλύτερο λάθος που μπορεί να κάνει ένας νέος επιχειρηματίας είναι να θεωρεί ότι ξέρει τα πάντα. Όταν ο Σωκράτης συνήθιζε να λέει «εν οίδα ότι ουδέν οίδα», είναι τεράστιο λάθος να νομίζουμε εμείς ότι τα ξέρουμε όλα. Κανείς δεν γνωρίζει τα πάντα: όλοι έχουν κάτι να μας διδάξουν, φίλοι, εχθροί, συνεργάτες, ανταγωνιστές, όπως και οι αποτυχίες μας.
S.Mag: Με βάση την πολυετή εμπειρία σας και τα δεδομένα από τις εταιρείες-πελάτες σας, ποιες επιχειρήσεις παρουσιάζουν ανάπτυξη πλέον στην Ελλάδα;
Ν. Νικολάου: Η πραγματικότητα είναι ότι δεν μπορείς να κινηθείς και να επιτύχεις σε κάτι διαφορετικό από αυτό που σου επιτρέπει η χώρα σου. Εάν και θα το θέλαμε, δεν θα δούμε εντυπωσιακές τάσεις ανάπτυξης, π.χ. στην ελληνική βαριά βιομηχανία. Τουρισμός, τεχνολογία και, τελευταία, κατασκευές που μοιάζουν να βγαίνουν από το «λήθαργο» είναι οι βασικοί τομείς όπου βλέπουμε ανάπτυξη. Όσον αφορά στις Startups, να μου επιτρέψετε να τονίσω ότι με τη συνηθισμένη μας ελληνική «υπερβολή», θεωρήσαμε τις Startups, που άρχισαν να εμφανίζονται σωρηδόν την περίοδο 2012-2014, το κλειδί και την απάντηση στην κρίση. Όμως, όπως ανέφερα και παραπάνω, το κλειδί είναι η ιδέα. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν κεφάλαια προς
επένδυση από funds. Αυτό που δεν υπάρχει είναι καλές ιδέες για να τα αξιοποιήσουν!
S.Mag: Πιστεύετε ότι οι επιχειρήσεις εξήλθαν πιο δυνατές ή καλύτερα θωρακισμένες απέναντι σε μελλοντικές κρίσεις από την πολυετή ύφεση;
Ν. Νικολάου: Εξήλθαν σίγουρα πιο συγκροτημένες και πιο επιφυλακτικές ως προς την οικονομική τους διαχείριση. Το μεγαλύτερο λάθος των επιχειρηματιών πριν από την κρίση ήταν ο υπέρμετρος δανεισμός. Λάμβαναν δάνεια –αλλά και οι ίδιες οι τράπεζες παραχωρούσαν δάνεια χωρίς να τηρούν στοιχειώδεις δικλίδες ασφαλείας– και θαμπώθηκαν από το εικονικό, πλεονάζον χρήμα που διακινείτο στην αγορά. Το αποτέλεσμα ήταν να προχωρήσουν σε επικίνδυνες κινήσεις, πολλές ούτε καν επιχειρηματικές, βασιζόμενοι σε μια πλασματική αγοραστική κίνηση. Οι σημερινοί επιχειρηματίες και όσοι επιβίωσαν επιχειρηματικά από την κρίση μετρούν καλύτερα τις δυνάμεις τους, σκέφτονται διπλά και τριπλά πριν κάνουν οποιαδήποτε κίνηση και πάντα έχουν το φόβο ο οποίος τους συγκρατεί από το να κάνουν την υπερβολή.
S.Mag: Σε προσωπικό επίπεδο, ποιο ήταν το σπουδαιότερο μήνυμα που λάβατε από την πρωτοφανή σε εύρος και διάρκεια ύφεση της Ελλάδας;
Ν. Νικολάου: Το μήνυμα είναι ένα και μόνο: ότι η οικονομική διαχείριση είναι υψίστης σημασίας, σήμερα περισσότερο από ποτέ! Εμείς, ως εταιρεία, ήμασταν πάντα δίπλα στους πελάτες μας, στο ρόλο του «φύλακα-αγγέλου». Τα χρόνια πριν από την κρίση, για παράδειγμα, όταν αναζητούσαν το δανεισμό, εμείς τους φρενάραμε, βλέπαμε αυτό που οι άλλοι δεν έβλεπαν, τη σπατάλη χρημάτων που δεν υπήρχαν. Στα σχεδόν 30 χρόνια της εταιρείας μας δεν έκλεισε ούτε ένας πελάτης μας και ούτε ένας δεν δήλωσε χρεοκοπία. Για εμάς, αυτό είναι ένα από τα «παράσημά» μας. Ήμασταν πάντα εκεί για τους πελάτες μας, προβλέπαμε γι’ αυτούς και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε.
S.Mag: Ποια είναι η εκτίμηση σας για την εικόνα της πραγματικής οικονομίας στην Ελλάδα σήμερα με βάση τα στοιχεία και τα δεδομένα από εταιρείες-πελάτες σας;
Ν. Νικολάου: Υπάρχει αισιοδοξία, αλλά υπάρχουν και παθογένειες. Η ελληνική οικονομία δεν έχει ρυθμούς νέου «ασιατικού τίγρη» και δεν είναι στην πραγματικότητα το success story που ακούμε, αλλά σίγουρα δεν είναι και το προ δεκαετίας κατεστραμμένο τοπίο. Η αγορά αναπτύσσεται, οι δείκτες χρηματο-οικονομικής απόδοσης βελτιώνονται, η ανεργία μειώνεται, έστω και σε μικρό ποσοστό, οι μισθοί αυξάνονται, ο ρυθμός ανάπτυξης έχει σταθερά ανοδική πορεία και οι στόχοι πλεονάσματος επιτυγχάνονται ο ένας μετά τον άλλον. Φαίνεται ότι το νερό έχει μπει στο αυλάκι και είναι πλέον στο χέρι μας να οδηγήσουμε τη χώρα και την οικονομία μας σε καλύτερες μέρες.
S.Mag: Μιλάμε συνέχεια την εξωστρέφεια και εξαγωγές. Γιατί δεν έχουμε, ποσοστιαία πάντα, τόσες πολλές εξαγωγικές εταιρείες εγγεγραμμένες στα ελληνικά μητρώα, όπως το
ΓΕΜΗ;
Ν. Νικολάου: Το εμπορικό ισοζύγιο της Ελλάδας ανέκαθεν ήταν αρνητικό κι αυτό οφείλεται στη μειωμένη ύπαρξη βιομηχανικής και βιοτεχνικής παραγωγής στη χώρα μας, στους υπέρμετρους έμμεσους και άμεσους φόρους και στο υψηλό εγχώριο λειτουργικό κόστος. Το αποτέλεσμα είναι ότι όχι μόνο η ίδια η εγχώρια παραγωγή να μην επαρκεί για να καλύψει την υπάρχουσα ζήτηση αλλά και οι ίδιοι οι έμποροι να στρέφονται στην εισαγωγή προϊόντων παρά το γεγονός ότι ήδη υπάρχουν στην χώρα και παράγονται από εμάς. Να το πούμε αλλιώς, είναι πολύ πιο συμφέρον για τον έμπορο να προμηθευτεί από το εξωτερικό και να επιβαρυνθεί το επιπλέον κόστος μεταφοράς και δασμών κρασιών, πχ από την Καλιφόρνια, από το να αγοράσει τα ίδια κρασιά ελληνικής προέλευσης.
S.Mag: Σε μία πρόσφατη μελέτη της Endeavour προέκυψε πως χρειαζόμαστε 10.000 καινούριες επιχειρήσεις τα επόμενα 10 χρόνια, με σκοπό να αυξηθεί το ΑΕΠ και να δημιουργηθούν
στην Ελλάδα 300.000-400.000 νέες θέσεις εργασίας. Εκτιμάτε ότι αυτό είναι εφικτό με τα σημερινά δεδομένα;
Ν. Νικολάου: Φυσικά και είναι εφικτό, όμως υπάρχει ένα μεγάλο “αλλά”. Για να μπορέσει να υπάρξει τέτοια μεγάλη αύξηση της ελληνικής επιχειρηματικότητας πρέπει να υπάρξουν και οι κατάλληλες συνθήκες: μείωση της γραφειοκρατίας, δημιουργία ευνοϊκότερων και ευέλικτων φορολογικών κι ασφαλιστικών συστημάτων, κρατικά κίνητρα και άμεσες κι έμμεσες διευκολύνσεις για τη στήριξη της νέας επιχειρηματικότητας. Πολλοί είναι διατεθειμένοι να κερδίσουν αλλά κανείς δεν προτίθεται να ρισκάρει για να χάσει. Όσο μειώνεται το υπερβολικό ρίσκο και ο κίνδυνος τόσο περισσότεροι entrepreneurs θα βρεθούν.
Στο STARTUPPER MAG #6 που κυκλοφορεί μαζί με το «Βήμα της Κυριακής»:
Σελίδα 58. Συνέντευξη: Νάσος Νικολάου
Πηγή: Startuppermag.gr